Checklist website analyse met Google Analytics

 

Met deze checklist kun je eenvoudig en overzichtelijk de website resultaten in kaart brengen en analyseren.

De checklist is opgebouwd uit verschillende onderdelen.

Zo kun je vanuit verschillende perspectieven het gedrag van websitebezoekers analyseren en beter de samenhang begrijpen waarom het goed/niet goed gaat.

creativity-gccb239b44_1920

 

Stap 1: Start met het definiëren van je online doelstellingen

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je online doelstellingen zijn. Zonder doelstelling kun je niet bepalen of website resultaten (bijv. van een campagne) succesvol zijn of niet.

Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • X% verhogen van de websitebezoekers aankomende maand
  • X% verhogen van de aantallen brochure aanvragen
  • X% verhogen van de aantallen offerte aanvragen
  • X% verhogen van de aantallen contact aanvragen

Stap 2: Bepaal de KPI’s waarop je de resultaten gaat beoordelen

KPI’s helpen bij het monitoren en analyseren van de resultaten om je geformuleerde doelstelling(en) te behalen. Aan een doelstelling worden één of meerdere KPI’s gekoppeld. Deze spelen een cruciale rol om te bepalen of je op koers ligt om de doelstelling wel / niet te halen.

 

Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Brochure aanvragen (hard)
  • Adviesgesprek (hard)
  • Offerte aanvragen (hard)
  • Contactformulier invullen (hard)
  • Telefonisch contact (hard)
  • Kosten per lead (hard)
  • Landingspagina conversie ratio (hard)
  • Bouncepercentage (soft)
  • Uitstappercentage (soft)
  • Gem. tijd op pagina (soft)
Schermafbeelding 2022-05-11 om 16.00.01


Stap 3: Bouw (micro) funnels per KPI voor overzichtelijke analyses

Met aangepaste rapporten in Google Analytics kun je (micro) funnels bouwen voor zowel de harde- als softe KPI’s. Het maken van analyses wordt hiermee een stuk eenvoudiger en meer overzichtelijk.

 

 

Stap 4: Maak selecties op basis van verschillende variabelen

Nu je verschillende (micro) funnels hebt gecreëerd voor de belangrijkste KPI’s kun je selecties gaan maken door verschillende variabelen toe te passen op de (micro) funnels. Op deze wijze kun je grondig in kaart brengen waar verbeterpunten zitten in de funnel.

Je kunt variabelen gaan toepassen door de bestaande funnel te bewerken. Vervolgens kun je bij dimensiedetails een variabele kiezen waarop je de funnel wilt analyseren.

 

Geschikte variabelen om te gebruiken zijn:

  • Bron/Media > Welke kanalen presteren het best en welke minder.
  • Campagne > Welke (Google Ads / Social / E-mail) campagne presteren het best en welke minder.
  • Landingspagina > Welke landingspagina’s presteren het best en welke minder.
  • Apparaat categorie > Welke devices presteren het best en welke minder. Je kunt zelfs nog verdiepingsslagen maken naar type apparaat (Iphone / Microsoft / etc).
  • Gebruikerstype > Welke type bezoekers (nieuw / terugkerend) presteren het best en welke minder.
  • Doelgroep > Welke doelgroepen (mits geformuleerd) presteren het best en welke minder.
  • Browser > Welke browsers presteren het best en welke minder. Ook hier kun je een verdiepingsslag maken naar browserversie en browser formaat.
  • Regio > Welke regio’s presteren het best en welke minder.
  • Leeftijd > Welke leeftijdsgroepen presteren het best en welke minder.
  • Periode > Welke dag, week, jaar presteert het best en welke minder.

 

Deze werkwijze kun je gebruiken voor verschillende doeleinden, bijvoorbeeld:

  • Ad hoc analyses, bijvoorbeeld om dat de conversie flink is verbeterd/verslechterd.
  • Periodiek verbeteren van de website resultaten (conversie optimalisatie).

Stap 5: Ontdekken van afwijkingen binnen de gemaakte selecties

Uit elke gemaakte selectie kun je waardevolle inzichten krijgen. Tijdens het interpreteren van de cijfers ben je op zoek naar afwijkingen in de resultaten binnen de gemaakte selectie. Een afwijking kan zowel positief als negatief zijn.

 

Neem je een daling van conversies waar?
Dan ben je op zoek naar een negatieve afwijking. Bijvoorbeeld een afwijking van conversies per bron/media, landingspagina of browser. Andersom kan natuurlijk ook het geval zijn, namelijk dat je een positieve afwijking ziet in de gemaakte selecties.

 

In beide gevallen zoek je naar verklaringen voor afwijkingen.
Logische verklaringen kunnen zijn aanpassingen aan campagnes, content aanpassingen op de website of technische aanpassingen. Ga dus bij jezelf na of er in de afgelopen periode dergelijke aanpassingen zijn geweest. Mocht dit allemaal niet aan de orde zijn, dan kan je denken aan zaken buiten de eigen invloedsfeer. Bijvoorbeeld een bug op de website (bij een negatieve afwijking) of een offline campagne die enorm goed scoort (positieve afwijking).

 

Probeer in elk geval altijd verklaringen te zoeken voor beide type afwijkingen en trek daaruit conclusies. Zo houd je namelijk grip op de situatie en kun je daar op anticiperen (stap 6).

 

Stap 6: Afwijkingen vertalen naar conclusies en actiepunten

Nu is het tijd om afwijkingen door te vertalen naar conclusies en actiepunten. Als het goed is zijn de afwijkingen geconstateerd en vaak zijn hier logische verklaringen voor.

Zet de geconstateerde bevindingen overzichtelijk op papier.

En benoem vervolgens de oorzaken van de afwijkingen. Je kunt de analyse kracht bij zetten door ook screenshots of afbeeldingen in te voegen. Dit maakt het verhaal vaak begrijpelijker voor de ontvanger.

 

Bij zowel positieve- als negatieve afwijkingen wil je actiepunten uit zetten. In het geval van negatieve afwijkingen wil je zo snel mogelijk actie ondernemen om de resultaten om te buigen in een positieve trend.

graph-g3004b3cb2_1920

Voorbeelden van actiepunten zijn:

  • Optimalisaties online campagnes
    • Campagnetargeting
    • Doelgroeptargeting
    • Content aanpassingen
    • Aanpassen landingspagina’s
  • Aanpassingen website content
    • Aanpassen van afbeeldingen/video’s
    • Aanpassen tekstuele content
    • Aanpassen call-to-actions
    • Aanpassen algemene opbouw landingspagina
  • Bug-fixing door webdevelopment
    • Functionaliteiten die niet werken
    • Afbeeldingen/video’s die niet getoond worden.
    • Lange laadtijd van de website
    • Website die slecht schaalt naar verschillende devices.

In het geval van positieve afwijkingen wil je zo snel mogelijk actie ondernemen om te kijken of er nog meer ruimte is voor verbetering.

 

Voorbeelden van actiepunten bij positieve afwijkingen zijn:

  • Optimalisaties online campagnes
    • Campagnetargeting
    • Doelgroeptargeting
    • Content aanpassingen
    • Aanpassen landingspagina’s
  • Aanpassingen website content
    • Aanpassen van afbeeldingen/video’s
    • Aanpassen tekstuele content
    • Aanpassen call-to-actions
    • Aanpassen algemene opbouw landingspagina

 

Google Analytics bevat natuurlijk een berg aan data en informatie. Het is weleens lastig om deze hoeveelheid data en informatie door te vertalen naar bruikbare inzichten en conclusies.

Deze checklist biedt de mogelijkheid om gerichte analyses te maken binnen deze enorme bak aan data en informatie.

Het is raadzaam om structureel, bijvoorbeeld 2-wekelijks, deze checklist uit te voeren voor de website of belangrijke landingspagina’s. Op deze wijze houdt je grip op de lopende campagnes, website performance en de resultaten die daaruit voortvloeien. Ook zorgt deze werkwijze ervoor dat je doelgericht en efficiënt bezig blijft met het optimaliseren van de totale marketing funnel en kun je mensen uit de organisatie meenemen in dit proces.

 

Wil je ook aan de slag met Funnel marketing? Wij helpen je er graag bij.
Stuur gerust een bericht, bel voor meer informatie of een afspraak.