Hoe werkt Funnel marketing?

Veel potentiële klanten beginnen oriënterend met de klantreis, maar slechts weinig worden uiteindelijk jouw klant. Wij zien in de digitale klantreis 4 belangrijke momenten.

Het verbeteren van deze 4 belangrijke funnel-momenten (fases) leidt tot meer klanten. Dit is de funnel aanpak van online marketing:

Logo Funnel Optimizers online marketing bureau

1. Gevonden worden

De klantreis begint voor de meeste mensen met het zoeken in een zoekmachine.

Circa 95% van de Nederlandse zoekopdrachten is in Google.

De eerste fase van de funnel gaat dus vooral over vindbaarheid en zichtbaarheid in. Zichtbaarheid op bijvoorbeeld Social media is hierbij ook van waarde, maar gevonden worden in Google is cruciaal.

Tenslotte is de presentatie binnen de zoekresultaten van grote invloed op het aantal mensen dat doorklikt.

436345654
45674
4603678
5675645

2. Informeren en interesse wekken

Nu de klant je gevonden heeft, is er behoefte aan meer informatie.

Dit is de inhoudelijke oriëntatie. Ook zoekt de potentiële klant zekerheid over de betrouwbaarheid van jou als aanbieder. Als dit goed gaat, dan wordt de bezoeker steeds warmer en stijgt de voorkeur om te kiezen voor jouw product.

3. Opwarmen en activeren

Daarna kan de klant verder opgewarmd worden om over te gaan tot actie.

Dit kan zijn contact opnemen of ander gewenst gedrag, bijvoorbeeld een offerte aanvraag of aankoop. Dit heet conversie.

Belangrijk hierbij is dat het makkelijk en logisch is voor bezoekers om verder te gaan. Het duidelijk aanbieden van actieknoppen én  verschillende contactmogelijkheden zijn hierbij erg nuttig.

456783
3847
4478894
84674

4. Relatie opbouwen

Na voltooiing van de actie (aankoop) draait het om het opbouwen van een relatie.

De bezoeker is zojuist klant geworden. De nieuwe relatie is gestart. Smeed het ijzer wanneer het heet is en begeleid de nieuwe klant naar een relevante vervolgactie.

De eerste stap is een duidelijke (sympathieke) voltooid pagina. Nog meer resultaat behaal je met een stapsgewijze opvolging, bijvoorbeeld per e-mail. In deze fase zijn er kansen in overvloed!

436345654

1. Gevonden worden

De klantreis begint voor de meeste mensen met het zoeken in een zoekmachine.

Circa 95% van de Nederlandse zoekopdrachten is in Google.

De eerste fase van de funnel gaat dus vooral over vindbaarheid en zichtbaarheid in. Zichtbaarheid op bijvoorbeeld Social media is hierbij ook van waarde, maar gevonden worden in Google is cruciaal.

Tenslotte is de presentatie binnen de zoekresultaten van grote invloed op het aantal mensen dat doorklikt.

45674
5675645

2. Informeren en interesse wekken

Nu de klant je gevonden heeft, is er behoefte aan meer informatie.

Dit is de inhoudelijke oriëntatie. Ook zoekt de potentiële klant zekerheid over de betrouwbaarheid van jou als aanbieder. Als dit goed gaat, dan wordt de bezoeker steeds warmer en stijgt de voorkeur om te kiezen voor jouw product.

4603678
456783

3. Opwarmen en activeren

Daarna kan de klant verder opgewarmd worden om over te gaan tot actie.

Dit kan zijn contact opnemen of ander gewenst gedrag, bijvoorbeeld een offerte aanvraag of aankoop. Dit heet conversie.

Belangrijk hierbij is dat het makkelijk en logisch is voor bezoekers om verder te gaan. Het duidelijk aanbieden van actieknoppen én  verschillende contactmogelijkheden zijn hierbij erg nuttig.

3847
84674

4. Relatie opbouwen

Na voltooiing van de actie (aankoop) draait het om het opbouwen van een relatie.

De bezoeker is zojuist klant geworden. De nieuwe relatie is gestart. Smeed het ijzer wanneer het heet is en begeleid de nieuwe klant naar een relevante vervolgactie.

De eerste stap is een duidelijke (sympathieke) voltooid pagina. Nog meer resultaat behaal je met een stapsgewijze opvolging, bijvoorbeeld per e-mail. In deze fase zijn er kansen in overvloed!

4478894