Als je met Google Merchant Center werkt, denk je misschien automatisch aan campagnes. Betaalde Shopping, ROAS, feeds optimaliseren voor advertenties. Maar wist je dat diezelfde productfeed óók wordt gebruikt voor je gratis zichtbaarheid? In de Shopping-tab, in de zoekresultaten én op plekken als Google Discover. En daar ligt een kans die nog maar weinig webshops echt benutten.
In deze blog ontdek je de meest gemaakte fouten in Google Shopping-productfeeds én hoe je ze voorkomt, zodat je direct kunt optimaliseren voor maximale organische zichtbaarheid.
1. Onvolledige of niet-relevante producttitels
Je titels zijn niet geschreven voor Google (of voor mensen) Veel titels worden rechtstreeks uit het CMS overgenomen. Dan krijg je dingen als “Sneaker wit dames” of “Eettafel eiken 140 cm”. Voor een CMS zeker functioneel, maar het helpt de doelgroep niet echt veel verder.
Daarnaast zegt zo’n titel zo weinig waardoor het ook niet relevant genoeg is om vindbaar te zijn. Zeker niet als je weet dat de titel een van de belangrijkste velden zijn waarmee Google producten koppelt aan zoekopdrachten. Een goede titel is duidelijk, volledig en sluit aan op wat mensen intypen. Merk, type, kleur, maat, materiaal of een USP. Een voorbeeld van een informatieve titel is:
Nike Air Max sneaker | dames | wit | leer | maat 39
Wat helpt: werk met een vaste opbouw in je producttitels. Bijvoorbeeld: merk + producttype + kleur + materiaal + maat. Zo hou je structuur in je Shopping feed én kun je zoekwoorden logisch en natuurlijk verwerken. Google snapt het beter en de gebruiker ook.
2. Ontbrekende of onjuiste GTIN-codes
Zonder geldige GTIN’s (EAN-codes) of MPN’s mis je de kans om je producten automatisch te laten koppelen aan de juiste categorie of vergelijkbare producten. En dat betekent: minder zichtbaarheid of zelfs helemaal geen zichtbaarheid omdat producten mogelijk afgekeurd worden.
Daarnaast controleert Google tegenwoordig strenger op correct ingevulde GTIN’s. Onjuiste, fictieve of herhaalde codes kunnen dan óók leiden tot afkeuring.
Mocht je een uniek product hebben of de enige aanbieder zijn, dan zijn er manieren om een GTIN-code te omzeilen, maar zodra je producten inkoopt, is het verstandig om deze informatie te vullen in je Merchant Center-account.
3. Product feed mist verrijkende productdata
Een titel, prijs en afbeelding vormen de basis, maar zijn niet genoeg om echt op te vallen of relevant te zijn. Google wil zoveel mogelijk context, hoe meer specs en data je aanlevert, hoe groter de kans is dat je relevanter bent. En die lever je met velden als product_detail (voor specificaties, die kunnen dienen als filters), product_highlight (voor korte USP’s) en google_product_category.
Kortom: meer informatie = meer kans op vertoningen. Zeker als jouw concurrenten dat niet doen.
4. Structured data komt niet overeen met de Shopping feed
Wat je op je website laat zien, moet overeenkomen met wat je in je productfeed zet. Denk aan prijs, beschikbaarheid en beschrijving. Als dat niet klopt, gaat Google twijfelen en die twijfel kan leiden tot lagere zichtbaarheid.
Zorg dat je product structured data op je site en in de feed overeenkomen in data en dat corresponderende attributen worden in gezet.
Wil je precies weten welke attributen je met structured data op je site kunt tonen? Bekijk dan deze supportpagina van Google
5. Afbeeldingen zijn beperkt of onduidelijk
De hoofdfoto van de producten is cruciaal. Dat is het eerste wat mensen zien én het beeld waarop Google je product matcht in de zoekresultaten. Een duidelijke, scherpe afbeelding met een neutrale achtergrond is hiervoor nodig. In een hoofdfoto laat je geen tekst, logo’s, of sfeerbeelden terugkomen. Die zorgen voor afkeuring of slechtere organische zichtbaarheid.
Daarnaast is het belangrijk om meer relevante afbeeldingen toe te voegen in je feed. Denk aan detailshots of sfeerbeelden. Die voeg je toe via het veld additional_image_link. Zo geef je extra context, verhoog je de relevantie én maak je je product visueel aantrekkelijker voor gebruikers.
6. Winkelkwaliteit staat niet op uitzonderlijk
Google beoordeelt niet alleen je producten, maar ook de klantervaring van je hele winkel. In Merchant Center zie je deze score terug in het dashboard ‘Winkelkwaliteit’.
Daar zie je hoe je presteert op factoren als levertijd, verzendkosten, retourvoorwaarden en klantbeoordelingen. Elk onderdeel wordt beoordeeld als Laag, Redelijk, Goed, Heel goed of Uitzonderlijk.
Let op: deze score wordt pas weergegeven zodra je voldoende bestellingen en klantbeoordelingen hebt. Kleine of nieuwe shops zien soms nog geen score.
Alleen met een winkelkwaliteit score van ‘Uitzonderlijk‘ krijg je de topwinkel badge in de free listing productweergave
Werk dus actief aan die score. Verzamel productreviews, geef heldere retour- en verzendvoorwaarden op, houd levertijden actueel en zorg dat de informatie in Merchant Center klopt met de werkelijkheid.
7. Attribuut filter velden die niet gevuld zijn
Als jij geen specificatievelden zoals kleur, maat, geslacht, materiaal of leeftijdsgroep invult, kunnen mensen jouw producten niet goed filteren in Shopping. Dan verdwijn je tussen de massa, terwijl je daar juist gevonden wilt worden.
Voor sommige productcategorieën, zoals kleding en schoenen, is het zelfs verplicht om attributen als kleur, maat en geslacht te vullen. Doe je dat niet, dan kunnen producten worden afgekeurd.
Geef Google dus de juiste informatie om jouw producten te koppelen aan wat mensen zoeken. Hierdoor verschijn je tussen de filters als merk maar ook met losse producten.
8. Productfeed vraagt (te) veel van Google
Google werkt graag met duidelijke, complete en goed gestructureerde data. Lever jij beperkte product info aan, dan moet het algoritme harder werken om je producten te begrijpen. Dat gaat onbedoeld ten koste van je zichtbaarheid.
Dit principe noemen ze ‘low cost of retrieval’. Oftewel: hoe makkelijker jij het maakt, hoe beter je beloond wordt door een hogere zichtbaarheid op productniveau.
Als je alles netjes en volledig aanlevert, vergroot je de kans dat Google je opneemt in gratis listings, Discover en zelfs visuele zoekresultaten.
Waarom dit belangrijk is
Een sterke organische productfeed vergroot je zichtbaarheid zonder dat je hoeft te investeren in advertentiebudget zoals bij betaalde Shoppingcampagnes. Je verschijnt vaker in de zoekresultaten, wordt beter gematcht op relevante zoekopdrachten en trekt daardoor meer klikken én meer verkopen aan. Het mooie is: je benut gewoon de productdata die je al hebt, maar dan slimmer en beter afgestemd op wat Google en je klant nodig hebben.
Google werkt aan directe aankopen via de zoekresultaten. Deze functie wordt momenteel getest in de VS en de uitrol naar Nederland is nog niet bevestigd. Als je feed nu al volledig en sterk is ingericht, ben je straks klaar voor die stap en loop je voor op je concurrenten.
Even meekijken?
Twijfel je of jouw productfeed goed genoeg is ingericht voor maximale organische zichtbaarheid? Benieuwd waar je kansen laat liggen? Eén snelle audit maakt direct duidelijk wat je nu mist en wat je kan optimaliseren.